Bukta er klar for fremtiden!

Nå er administrasjonen som skal jobbe for å ta Bukta videre klar! Det er i dag klart at konstituert festivalsjef, Egil Bye Damsgård tar over stafettpinnen som festivalsjef i Buktafestivalen på permanent basis. Styret er veldig glad for at Egil har takket ja til stillingen som festivalsjef. Egil har lang fartstid i Bukta og vil bringe med seg en stabilitet og strategi som tenkes rett for å ta Bukta videre inn i framtiden.
Han er et godt eksempel på at Bukta er en god læringsarena som tar kompetanseheving og utvikling av menneskene i festivalen på alvor. Egil kjenner Bukta fra ulike ståsted og vi føler oss svært trygg på at Bukta er i de beste hender, sier styreleder Marianne Saus.
Egil startet sin Bukta-karriere i transporten allerede i 2007 og jobbet der både som frivillig og etter hvert også som gruppeleder. I 2013 ble han ansatt som produsent og har jobbet med det helt fremt til han nå tar over som festivalsjef.
I 12 år har jeg tilbragt hver sommer i Telegrafbukta for å lage festival. Det har vært en stor del av livet mitt til nå, og det er en stor ære at jeg nå har fått tillit til å ta over som festivalsjef. Det blir nytt og spennende, men Bukta består av dyktige kolleger i administrasjonen, en rutinert stab og masse fantastiske frivillige, så fundamentet er allerede bunnsolid. Dette kommer til å bli bra og jeg gleder meg stort til å lage Norges beste rockefestival, sier Egil Bye Damsgård
Bukta har også ansatt Kristine Marie Børresen som kunstnerisk leder, en nyopprettet stilling som innebærer det kunstneriske ansvaret i forhold til booking, program og ivaretagelse av festivalens profil. Stillingen skal kombineres med hennes nåværende stilling som kommunikasjonssjef.
Kristine er den som kjenner Buktas profil aller best, og har et brennende engasjement for Bukta. Hun har vært en del av Tromsøs musikkmiljø i mange år og har god kunnskap om musikk - og bransjen generelt. Kristine har også gått gradene i Bukta og det falt derfor naturlig å få Kristine inn i en utvidet lederstilling hvor hun har ansvaret for å ivareta rockeprofilen vår som vil videreføres og -utvikles i årene som kommer, sier Saus
Kristine begynte som frivillig på backstage allerede i 2008. Hun ble etter to år ansatt som kommunikasjonssjef og har jobbet i den stillingen de siste ni årene.
Jeg elsker Bukta og jeg elsker musikk og føler meg veldig heldig som skal få lov jobbe med noe som jeg er så lidenskapelig opptatt av - i verdens beste by attpåtil! Jeg har stor respekt og ydmykhet over det solide arbeidet som har blitt gjort, og gleder meg samtidig til å ta fatt på arbeidet med å utvikle festivalen- i tråd med vår profil- videre mot fremtiden, sier Kristine Marie Børresen
Det har også blitt opprettet ei 50% booking-stilling, som bekles av Isak Harbitz. Han skal sammen med kunstnerisk leder booke musikkprogrammet til festivalen. Isak har god erfaring med booking fra andre konsertscener i Tromsø, og gjennom sitt eget firma Kaos Music. I tillegg jaktes det på en digital markedsfører i en deltidsstilling som skal jobbe med kommunikasjon sammen med Kristine. Målet er å ha rett kandidat på plass så raskt som mulig. Festivalen har også fått Guttorm Sørensen med på laget som ny produsent. Guttorm er en sann Bukta-patriot og har vært med i ulike roller helt siden 2006. Han gjorde en formidabel innsats da han på kort varsel steppet inn som vikar for produsent rett før avvikling i fjor.
Vi mener at den nye strukturen, gjennom tilrettelegging for kreativt samarbeid, vil styrke organisasjonen og festivalen framover. Vi ønsket også å få inn flere yngre mennesker og valget falt på å ansette i flere deltidsstillinger for å få inn flere kreative stemmer. Vi er veldig glad for at administrasjonen har fått Isak og Guttorm med på laget og har trua på at de vil tilføre festivalen nye og spennende ideer, sier Saus.
Styret har sammen med administrasjonen brukt hele vinteren på å se på organiseringen av administrasjonen etter at det kom to oppsigelser i fjor. Det har vært en god og grundig prosess hvor de ansatte har vært sentral i arbeidet. Styret så tidlig på flere alternative muligheter og valgte til slutt å gjøre en offentlig utlysning på jakt etter den rette for festivalen. Etter endt søknadsprosess så styret med stor glede at den beste løsningen for festivalen allerede eksisterte internt.
Vi har hatt mange gode og kompetente søkere. Valget falt til slutt på en intern søker og styret er meget stolte over å se at vi allerede hadde så dyktige mennesker i festivalen. Vi er helt sikre på at Egil, sammen med Kristine, den nye administrasjonen og resten av staben vil lage mange fantastiske festivaløyeblikk for fremtiden, avslutter Saus.

Publisert 02.04.2019

Hoved­samarbeidspartnere